Sider

søndag 6. september 2009

Helg i Kristiansund

Fredag 28. august tok jeg og ei venninne turen til Kristiansund. Vi tok nattbussen oppover. Det var såpass lite folk på bussen at vi kunne ha hvert vårt dobbeltsete. Det var deilig. Sov godt på turen, men våknet litt når bussen stoppet. På Oppdal våknet jeg og kikket ut.... og så denne skyformasjonen. Vakkert, ikke sant?




Vi bodde på Grand hotell midt i byen, så veien var kort til sjøen hele tiden.



Klippfiskkjerringa på havna. Den måtte jo med... vi var jo tross alt i Kristiansund for å se klippfiskopera. Klippfiskkjerringa ble også med meg hjem i form av en kjøleskapsmagnet.

Som dere ser så var lørdagen solrik. Men det regnet når vi kom inn med bussen ca kl 9 på lørdag morgen. Vi satte bagasjen til oppbevaring på stasjonen og bega oss ut i byen for å finne frokost. Fant en åpen butikk og fikk kjøpt litt rundstykker og pålegg. Så fant vi en ubrukt døråpning som var noenlunde tørr.



Ølflasken sto der fra før, men den måtte med i en frokost på fortauet. :)

Så tok vi en shoppingtur inne på senteret så fort det åpnet. Ble sko og et par gensere for min del.

Etterpå hadde solen kommet og vi tok en spasertur rundt sentrum. Så gikk vi innom hotellet og fikk sjekket inn. Vi hentet sakene våre fra oppbevaringen og rigget oss til.

Et par timer i avslappende (og megafnisende) stilling på sengen, var det klart for å kle seg for kveldens uteforestilling. Jeg fant ut at en fleecegenser hadde vært lurt, så jeg var innom sportsbutikken og fant en rimelig en der. Så spiste vi litt middag før vi traff M. på bussterminalen.

Søndag regnet det i bøttevis. Vi sjekket ut av hotellet og skulle sette tingene på oppbevaring før vi tok båten til Averøya kl 13.20. Oppbevaringen var stengt... ingen åpen kafe.... medførte at vi atter en gang satt på fortau i Kristiansund.

Noen nærgående spurver, en måke-skulptur (ikke alle haaaaater måker) og en pastellfarget husrekke fanget interessen under ventetiden.



Endelig åpnet Onkel (kafeen) og vi fikk rigget oss til i sofaen med kaffe latte. Og det er en av de beste jeg har drukket.

Da tiden for båtavgang nærmet seg så satte vi bagasjen til oppbevaring og gikk ombord. For meg som er født og oppvokst i de dype skoger, er det alltid fasinerende med ferger. Vel fremme på Averøya tok vi bussen til Bruhagen. Venninnen min har bodd og arbeidet der, så vi var på omvisning på stedet.... 5 minutter etterpå fant vi oss en restaurant og satt tørt der til bussen gikk hjem. Vel... omvisningen tok litt mer enn 5 minutter, men ikke så veldig mye.

Vel tilbake i Kristiansund så fant vi igjen sofaen på Onkel. Været gjorde det ikke fristende å være ute.

Litt godis-shopping og så gikk ferden hjemover med nattbuss. Igjen var vi heldige og fikk etterhvert hvert vårt dobbeltsete. Vel fremme i Oslo klokken 6.30 om morgenen, hjemom med tingene og en kjapp dusj før jobben kalte.

Vi ses om et år, Kristiansund...... men det er mulig jeg da velger fly.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar