Sider

tirsdag 27. mai 2014

Det er aldri for sent.

Selv om det er mange uker siden påske så er det aldri for sent å skrive om påsketur.

Påsketuren startet i vinter en gang med at undertegnede snakket om at ettersom det i år ikke ble tur til barndomsheimen (ingen foreldre i live lenger) så fristet det med en tur. Jeg hadde bare ikke helt bestemt hvor jeg hadde lyst på tur. Mitt faste reisefølge sa bare JA TAKK..... og dermed var planleggingen i gang.

København kom raskt på banen. Lenge siden vi hadde vært der. Koselig med båttur også. Utrolig hvor fort man glemmer.

Men palmesøndag kom og vi sjekket inn i en liten lugar på dekk 5. Båt ned, to netter på hotell og båt hjem.
Etter innsjekking forsøkte vi oss på dekk, men det blåste såpass at  vi trakk inn. Foran et panoramavindu med utsikt mot operaen så satte vi oss til å vente på avgang. Og der og da husket jeg hvorfor det var lenge siden båttur. Det er jo så kjedelig - og det allerede før avgang.

Vi ankom København dagen derpå. Det var et grått og regnfullt København og vi valgte drosje til hotellet. Ikke mye fristende å vandre gjennom byen i regnvær.

Etter innsjekking på hotellet så dro vi ut i København for en brunsj. Da kom vi over denne gateadressen. En noe misvisende navn på en gate rett ved Strøget.

Dagen ble brukt til shopping, shopping og litt mer shopping. Vi vandret gate opp og gate ned og hadde opp til flere handleposer på vei hjem.

Litt smykker, litt klær og litt garn ga et fint utbytte denne dagen.

Garnet var blant annet Spinni Tweed kjøpt på Sommerfuglen. Bilder kommer i et senere innlegg.

Middag var inkludert for en kveld i hotellpakken og da ble det middag på hotellet. Ikke den mest spennende maten og heller ikke den mest velsmakende.

Dagen etter ble det mer shopping. Litt garn fra Garnstredet, drops fra en bod i torvhallene, noe ny te fra en tebutikk rett ved. Så ruslet vi ned mot Strøget og møtte en kakebutikk. Hallo.... et sted som heter Lagkakehuset er jo et must. Kaffe og kartoffelbolle smakte veldig godt som en fika etter frokost.

Da vi mette og fornøyde kom ut fra Lagkakehuset så lyste det tilbud mot oss fra en skobutikk rett ved. Et par boots skiftet eier og ble med meg hjem. *fornøyd*

Litt mer shopping før vi dro tilbake til hotellet for å skifte. Kvelden skulle tilbringes i operaen - noen samler frimerker, andre samler operahus.

Siste dagen dro vi til et shoppingsenter et par stasjoner unna med metroen, vi tok en tur med sightseeingbuss og vi dro tilbake til båten.

Vel ombord og innsjekket så fulgte vi utseilingen fra baren og satt der en stund med hver vår bok. Man drar jo ikke noe sted uten minst en bok.

Litt taxfreeshopping - sjokolade.... nam! Soving og så var vi hjemme i et meget regnfullt Oslo.

Det var en fin påsketur, men neste tur til København blir nok med tog. Utrolig men sant.... jeg foretrekker 9 timer sittende  på tog fremfor 17 timer på båt når som helst......

Kofferten var noe tyngre på vei hjem enn den var på vei nedover (mye god sjokolade fra taxfree) - og jeg var klar for resten av påsken.

En påske full av besøk, bort på besøk, avslapping, strikking, tur, soling og lesing. En regnfull skjærtorsdag ble avløst av dager med sol og fint vær.